19 Nisan 2016 Salı

Bir Saadet Zinciri Hikayesi

Telefonum çaldı. Efendim dedim. Kendini tanıttı liseden bir arkadaşım çıktı.
Nasılsın iyi misin faslından sonra girdi mevzuya işte bir işe girdim manyak para kazandırıyor sen de benim arkadaşımsın senin de kazanmanı isterim falan…
Sonra anlattı işte şu kadar para vereceksin sen de işin içine gireceksin dedi ve sistemi detaylıca anlattı. Hayır teşekkür ederim dedim ve kapattım.
Çevreme sordum, biraz araştırdım. Sisteme katıldığınızda, sistem en üstte yer alan Firavun’dan yana işliyor. Sen Mısır dönemindeki köleler gibi pramitler için taş bulup getiriyorsun sen de aynı şekilde bu sistem için yeni kurbanlar arıyorsun ve o kurbanların hayalleri üzerinden, sisteme girmek için ödediğin parayı çıkarmaya çalışıyorsun ve eğer çok sayıda insanı ikna etmeyi başarırsan biraz kazanıyorsun işte tüm mesele bu. Ülkemizde adına “saadet zinciri” deniyormuş sonradan öğrendim.
Askerliğim döneminde yine bir üniversiteli arkadaş sürekli bana mesaj atıyor.
Naber Abi nasılsın?
İlk zaman cevap verdim.
İyiyim sen nasılsın?
Karşı taraftan gelen cevap aynen şöyle.
Harika abi hayat süper gidiyor…
Sonrasında bir iki defa daha aynı muhabbet oldu. Ben cevap vermemeye başladım lakin o bana istisnasız her gün yazdı. Anlamadığım aynı ülkede yaşayıp yaşamadığımızdı. Nasılsın diyorum. Harika abi süper gidiyor falan.
Kardeş dolar arttı.
Abi müthiş bir gün!
Kardeş benzine zam gelmiş.
Hayat çok güzel abi.
Kendisinin sıradan bir üniversite öğrencisi olduğunu bilmeseniz, bu konuşmalarından ülkenin en zengin insanı olduğunu zannedersiniz. Neyse sonradan öğrendim ki bunlara bu uslup öğretiliyormuş, bir pazarlama yöntemiymiş. Onlar da sürekli çevresine gülücükler saçıyor, çok para kazandıklarını söylüyorlar lakin 25 kuruşa çay içilen mekanlarda sizlerle buluşuyorlar : )
“Abi yarın mesaj atacağım adrese gel sana hayatının en güzel şeyini anlatacağım.” Pat telefon kapandı.

Ertesi gün gerçekten de mesaj geldi. Gittim mesajda yazan adrese, bir otel. Otelde sunum yeri hazırlanmış ve sizi arayanın bu işi başaramayacağını bildikleri için de Firavunun bu kez daha profesyonel paralı askerleri gelmiş. Size sürekli farklı bilgiler ile sistemin ne kadar güzel işlediğini anlatıp her seferinde cümle sonuna “Sen de bu kadar para kazanmak istemez misin?” diye de ekliyorlar.
Tabi o zaman aklıma hani bu parayı ne satarak kazanacağız diye sormak geldi. Sordum, kendi ürünümüzü satıyoruz falan dediler. Ben de dayanamadım ve “Kardeş sabahtır bana neden sistemi anlattın? Ürünü anlatsaydın ya” dedim ve o zamana kadar neşeyle anlatılan sistem duvara tosladı.
Saadet ZinciriAslında yapılan basitti, ben seni kandırayım sen de durumu kurtarmak için üç beş arkadaşını kandır…
İnsanlara hayalleri pazarlıyorlar, bunun için de sürekli mutlu imajını çiziyorlar.
Bir kişinin gidip 6 kişiyi daha ikna etmesi aslında kulağa zor gelmiyor ama bu piramitte aşağıya doğru on kişi gittiğimizde kulağa inanılmaz gelse de toplamda sisteme dahil olan insan sayısı 60 milyonu aşıyor. Her dahil olan insandan en tepedekine de pay gittiğini düşünürsek 60 milyon insandan toplanan paranın ne denli büyük olduğunu anlamak kolaylaşacaktır sanırım. Tabi sistem bir yerde patlak veriyor ve bir anda yok olup gidiyor. Geride ise bu piramidin altlarında yer alan son katılımcılar kalıyor. Milyonlarca insan mağdur oluyor, birileri de onların mağduriyetleri üzerinden kazanarak ticaret yaptığını sanıyor…
Türkiye’de bir çok hayali şirkete dava açıldı. Umuyorum öğrencileri dolandıran bu şirketlerin daha fazla üstüne gidilir. Network marketing adının arkasına gizlenerek de yürütülen bu saadet zinciri veya ingilizcesiyle pyramid scheme aldatmacası denilen bu çılgınlığın sonu yok…
Gelelim neden bu konuyu irdelediğime “Meslekle alakası nedir?” sorusunun cevabına. Arkadaşlar bu konu artık eczacılık fakülteleri içinde de var olmaya başladı ve bir çok öğrenci mezuniyetini beklemeden okullarını bıraktı ve bu bataklığın içine daldı.
Şimdilerde iş çığırından çıktı ve eczacı odalarına kadar yayıldı. Bir çok eczacı odasında, yöneticilerin bile bu işi yaptıklarını görüyoruz.
Bunu rahatlıkla açıklıyorlar. Network işinden farklı gibi bilmem ne diyorlar. Aynı şekilde bu arkadaşların da bir kere doğru dürüst ürün tanıttığını görmedim. Sürekli sistemi anlatıyorlar. Efendim sistemle Mercedes almış. Ayda bu kadar para kazanmış…
Arkadaş ayda o kadar para kazanıyorsan eczacılığı bıraksana ne işin var daha eczacılıkta bu işe daha fazla vakit ayır. Ayrıca bu kandırmacaya mesleğimizi ve odaları alet etmeyin. Bu iş, bir yatırım veya ticaret değil, ben seni kandırdım sen de git 6 kişiyi kandır mantığı üzerine kurulu, ortadaki ürünün ise sadece formaliteden dolaştığı bir aldatmacadan ibaret.
Bunu eczacı odalarında yapanlara sesleniyorum: “MESLEĞİMDEN UZAK DUR!”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder